Ein Bild, das in drei Farbflächen (gelb, grün, blau) geteilt ist. Links und rechts ist jeweils ein Stück von einem Krakenarm zu sehen.

Research

Current research projects

‘Ovosiston’ birth control pill, 1984. Four years after ‘Anovlar’ was launched in the Federal Republic of Germany, ‘Ovosiston’ came onto the market in 1965 as the German Democratic Republic’s first ‘pill’. / © Deutsches Hygiene-Museum, photo: David Brandt

August 2018 to October 2021

Things and Sexuality

Production and Consumption in the 20th and 21th century

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Die Gläserne Kuh, die Gläserne Frau, das Gläserne Pferd und der Gläserne Mann in einem weißen Raum mit gehängten Bildern im Hintergrund.

Transparent Figures presented in the special exhibition „The New Man“, 1999

November 2016 to April 2020

Transparent Figures: Exhbition icons of the 20th century

An interdisciplinary research platform on the long-term preservation of exhibits made of plastic

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The Transparent Figures workshop, c 1950, Deutsches Hygiene-Museum

December 2017 to September 2019

Transparent Figures: Digitising and investigating audio tapes and photographs

Purpose: To analyse the complex manufacturing processes and the changing presentation forms of audio tapes and photographs in the GDR at the Deutsches Hygiene-Museum.

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Selection of recent research projects

Eine bunte Zeichnung von neun unterschiedlichen Personen, Erwachsene und Kinder. Oberhalb von ihnen steht die Frage: "Can you spot which person carries HIV?" Es ist ein Plakat zum Thema HIV des Ministeriums für Gesundheit und Bildung, Uganda von vor 1990.

Can you spot which person carries HIV?

Ministry of Health & Education, Uganda, before 1990

 

April 2013 to September 2014

AIDS as a Global Media Event

An intercultural comparison of posters and their imagery

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Moulage aus Wachs. Ein Gesicht mit geschlossenen Augen und Hautentzündung.

Wax moulage entitled "Lupus erythematodes at a young girls' nose and cheek", c. 1910

 

February 2008 to November 2010

Wax moulages

Precious craftsmanship at risk of extinction

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Translation by Stephen Grynwasser